Käisin täna ja homme (ehk 17. Ja 18. novembril) Saku Suurhallis toimuval kinnisvaramessil. Messi reklaamitakse kõvasti – kui ma ei eksi, siis on reklaam jooksmas nii teles kui raadios. Reklaami näeb nii prügikastidel kui suurtel väliplakatitel. Trükimeediast rääkimata.
Mis siis messil toimus? Ega suurt ei toimunudki. Kohal olid mõned üksikus suuremad ja tuntumnad tegijad – Haabersti Maja, NCC; Koger, 1Partner. Pankadest oli finasntseerimisteenust pakkuma tulnud ainult SEB Eesti Ühispank, kuigi minule teadaolevalt kaalusid messil osalemist veel mõned suuremad ja väiksemadki pangad.
Mida näidati? Ega midagi uut ja huvitavat silma ei hakanud. Ikka samad vanad asjad, mida juba üksjagu turul pakutud. Pakuti kortereid, maju ja maatükke, äripindadest ei hakanud midagi silma.
Koduteel tekis mul küsimus – kes on see sihtrühm, kellele kinnisvaramess on suunatud? Tulenevalt sellest, et pakuti elamispindasid ja elamukrunte, siis oleks justkui eraisikud. Paraku oli viimaseid messil vähe. Ma arvan, et ma ei eksi, kui väidan, et eksponente oli messil kaks korda enam kui külastajaid – see on üsna kurb number.
Silma jäid ka tühjad boksid, mida tõenäoliselt ei olnud suudetud maha müüa. Nii võib väita, et arendajate-vahendajate poole pealt suurt messilke tormamise tungi ei olnud. Suure pinna oli ära katnud ka messikorraldaja ise.
Sisuliselt on analoogseid kinnisvaramesse siiani korraldanud pangad – Hansapank ja SEB Eesti Ühispank. SEB jättis sügisese ürituse ära. Hansa vaatas, et vanamoodi ei ole suurt mõtet jätkata. Ei ole mõtet kinnisvaraarendajatel taas pangakontorisse koguneda ja seal kliente vastu võtta. Nii tegi Hansapank oktoobris suurürituse, kus kliendipäev toimus paralleelselt üheksakümnel kinnisvaraarendusobjektil. Mulle isiklikult selle ürituse kontseptsioon meeldis väga.
Ega messipinna vähene väljamüük ja napp külastatavus väga üllatatav ei olnud. Kinnisvaratemaatika ei ole enam lihtsalt seksikas. Mainides ainult sõna „kinnisvara” enam tähelepanu ei köida. Vaja on midagi enamat. Soovin südamest messikorraldajatele jõudu – järgmise messi korraldamiseks pinna müümisest ei piisa. Järgmisel korral tuleb teha midagi kvalitatiivselt uut. Ainult siis saab järgmine kord paremini asi õnnestuda.