Kaubanduspindade turul toimuv pole kriis, tegemist on turu korrastumisega, väidab ERI Kinnisvara analüütik Tõnu Toompark.
“Turg on tõepoolest vanemaid ja uuemaid kaubanduskeskusi täis. Kuid see pole kriis, kui mõni lokaalne ebaselge kontseptsiooni valinud lähikauplus peab täna või homme uksed kinni panema või tegevuses ümber orienteerima. Kaubanduskeskuste ja kaubanduspindade turg on lõpuks jõudnud tasemele, kus edasi mängivad professionaalid,” kirjutab Toompark homses Ärpäevas. “Kriisi teemadel jätkavad need, kes on teinud oma kaubakeskuse kontseptsioonis valesid valikuid – vale asukoht, valed müüjad vale kaubaga. Või need, kes ei suuda tänastele turu nõudmistele ümber orienteeruda. Ülejäänutel pole karta midagi.”
Kindlasti jäävad elujõuliseks suured kaubanduskeskused (Kristiine, Rocca al Mare, Järve, Sikupilli – viimast mõjutab oluliselt Linstow projekt). Linstow-i projekt õnnestub samuti ja seda just tänu mastaabile. Suurus annab võimaluse turunduskuludeks, haarates sellega endal veel enam pisitegijate kliente. Suured kaubanduskeskused tõmbavad endiselt magnetina rentnike, mõnes kaubanduskeskuses on juba täna üks kaupleja mitu samaprofiililist müügipunkti avanud.
Kaotajad ei ole Toomparki sõnul ka nurgapealsed leiba ja piima müüvad lähikauplused – neil on oma hinnatundlik, kuid kiirelt kaupa nõudev klientuur olemas. Kodulähedane esmast kaupa pakkuv äri jääb omas nišis edasi tegutsema.
Kasvav kaubanduspindade hulk tähendab seda, et midagi peab kardinaalselt muutuma. Eeskätt puudutab see n-ö boksikaubandusele orienteeritud kaubanduskeskusi, mida on igas Tallinna linnaosas.
Turule tegutsema jäävate professionaalide ülesanne on luua igale keskusele oma unikaalne ja selgelt teistest eristuv kontseptsioon – oma nägu, mis saab põhjuseks, miks klient just selle kaubakeskuse valib. Oluliseks muutuvad kaubanduskeskuse turundustegevus – kliendilehed, lojaalsusprogrammid jms.
Artikli autor on Aili Sandre. Artikkel on avaldatud 14.10.2002 väljaandes Äripäev –