Lõpetasin äsja Pärnu kolledži ärijuhtimise magistri õppekava teenuste disaini ja juhtimise erialal. Läbisin õpingute ajal ka turismiteenuste programmi. Et teenuse disain on universaalne protsess, kehtivad selle põhimõtted ka kinnisvaravahenduses.
Oma magistritöö kirjutasin alustava kinnisvaramaakleri brändi arendamise võimalustest ja väljakutsetest. Töö esimeses osas käsitlesin ettevõtete ärimudeleid ja persoonibrändi arendamise arhitektuuri, teises osas tegin teooriast lähtuvaid küsitlusi ja intervjuusid ning lõpuks järeldusi.
Muu hulgas uurisin anonüümse küsimustiku abil, mida Pärnu kinnisvaraturu huvilised kinnisvaramaakleri juures hindavad ja kuidas nad maaklerit valivad. Samal ajal ilmus kokkuvõte Eesti Kinnisvarafirmade Liidu tellitud uuringust „Kinnisvarafirmade kuvand“, milles sarnast teemat käsitleti terve Eesti kontekstis.
Minu lõputöö küsimustikule vastas 106 isikut, kellest 66% oli juba kasutanud kinnisvaramaakleri teenuseid. Seepärast oli eriliselt kõnekas analüüsida, mida maakleri valikul on oluliseks peetud. 41% vastanuist valis vastusevariandi „asjatundlik inimene“. 20% märkis, et valikut mõjutab ka see, kui maaklerina tegutsevat inimest varasemast ajast tuntakse, ja 13% pidas oluliseks töötamist „tuntud kinnisvarabüroos“. Ehkki saab järeldada, et tuntus mõjub mõnevõrra kvaliteedimärgi või garantiina, pole see valiku tegemisel peamine. Oluline on ikkagi asjatundliku inimese maine. Loomulikult nõuab tuntuks saamine nii raha kui ka aega, asjatundlikuks maakleriks on raske saada ilma õppimise või kogemusteta. Kui siia lisada, et kutselise maakleri staatust pidas oluliseks üle 60% vastanutetest, ning lugeda kokku teadmised ja oskused, mis peavad olema kutseeksami edukaks sooritamiseks, siis on selge, et asjatundlikuks ja usaldusväärseks maakleriks saamine pole kerge.
Alustaval maakleril on keerulisem, kuna tema pole oma tegevusega veel tuntud. Uurisin küsimustikus seetõttu ka, milliste omaduste olemasolul valiksid vastajad oma partneriks just alustava maakleri. Ka siin pidas inimese eelnevat tundmist oluliseks 53% vastanuist. Kinnisvarabüroo tuntus oli samuti oluline, seda märgiti 27% juhtudest. Teenuse hinda ei peetud nii oluliseks, kuigi 20% vastanuist valinuks siiski alustava maakleri teenuse sobiva hinna puhul. Tavapäraselt peetakse selleks konkurentidest odavamat hinda. Ehk soodsa pakkumise korral ollakse nõus kasutama teenust, mille kvaliteedis ei olda kindel. Kui alustav maakler saab aga kohe ka asjatundmatu maine, kulub selle muutmiseks palju aega. Tänapäeval on maakleri bränd väga tugevalt sotsiaalmeedias mõjutatav, sest halbu kogemusi jagatakse ja neist jäävad jäljed. Kõige parem oleks kohe ideaalset teenust pakkuda.
Et alustavat maaklerit konkreetsemalt aidata, palusin oma töös kirjeldada ideaalset kinnisvaramaaklerit. Vastustes ei maininud keegi, et maakler peaks olema tuttav inimene, küll aga koorus kõige rohkem välja see, et maaklerilt oodatakse asjatundlikkust ja professionaalsust ning see väljendub teadmistes nii objekti, seaduste kui ka ehitamise kohta. Ideaalne maakler peab oskama objekti kohta kõikidele küsimustele vastuseid anda ning olema hooliv, hea suhtlemisoskusega ja aus. Rõhutati ka seda, et maakler ei peaks rääkima ainult head, vaid ka objekti puudused välja tooma, ning maakler ei tohi olla omakasu peal väljas, vaid ikka kliendi soove silmas pidama. Oodatakse, et maakler oleks oma töös põhjalik ja täpne ning annaks endast parima, osates nõu anda nii müügi- kui ka ostuprotsessi algusest kuni lõpuni.