Harju maavanem Ülle Rajasalu kehtestas eelmisel reedel viis aastat tagasi algatatud rahvusvahelise maantee Via Baltica (E67) trassikoridori asukohta täpsustava teemaplaneeringu. Planeeringu eesmärgiks on määratleda Tallinnas Iklani kulgeva I klassi maantee trassi koridor Harju maakonnas, kilomeetritel 12,0 – 44,0.
„Pärast viit pikka aastat planeerimist, arutelusid ning pingelisi vaidlusi, oleme jõudnud Harjumaal Via Baltica trassi kehtestamiseni. „Vaidluses sünnib teatavasti tõde, kuid alati ei saa olla iga elaniku meele järgi ja tahes-tahtmata tekivad protestid ja pinged, mis vajavad lahendamist. Tähtis on maantee rajamisel tagada inimestele õiglane kompensatsioon,“ märkis Rajasalu. „Olulisim on eesmärgi saavutamine kõige väiksema kahjuga loodusele ja inimestele.“
„Via Baltica kujuneb Eesti jaoks üheks olulisemaks maanteeks ja oma olemuselt võib näha samasuguseid protsesse toimumas ka Rail Balticu trassi planeerimisel. Ainult, et Rail Baltic on võrrelduna Via Balticuga oma mahtudelt kordades suurem,“ märkis Rajasalu. „Kui otsustusprotsess ka raudtee rajamise ümber samavõrd pikaks venib, siis võib rong Euroopasse selleks hetkeks juba piltlikult öeldes läinud olla.“
I klassi maantee koridor on kavandatud 2+2 sõiduraja ja sõidusuundade vahelise eraldusribaga, kus trassikoridori laius on 650 meetrit. Trassikoridoris paikneb 150 meetri laiune tee- ja teekaitsevööndi ala. Planeeritud on lahendused maantee I klassi nõuetele vastavusse viimiseks, sealhulgas trassi koridori paiknemine, eritasandiliste liiklussõlmede, põhimaantee rekonstrueerimisega kaasnevate kogujateede ning jalg- ja jalgrattateede rajamine.
Põhimaantee nr 4 (E67) Tallinn-Pärnu-Ikla ehk Via Baltica kuulub üleeuroopalisse Trans European Network Transport (TNT-T) teedevõrgustikku. Tegemist on Euroopa peamise põhja-lõuna suunalise ühendusteega Soome, Eesti, Läti, Leedu, Poola ja Kesk-Euroopa vahel. Teemaplaneeringu konkreetne eesmärk on riigi ühe olulisema rahvusvahelise maantee maanteeklassi ja trassikoridori asukoha määramine ning selleks vajaliku maa reserveerimine.
Teemaplaneeringu koostamise korraldaja on Harju Maavalitsus, tellija on Maanteeamet ning planeeringu konsultant ja KSH koostaja on OÜ Hendrikson & Ko koostöös Reaalprojekt OÜ-ga. Planeeringu koostamine algatati Harju maavanema korraldusega 2009. aasta mais.