MKM: Jaemüügi kasv aprillis aeglustus

Majandus- ja KommunikatsiooniministeeriumAprillis aeglustus jaemüügi mahu kasv kuue protsendini, mis oli tänavu esimeste kuude lõikes kõige aeglasem kasv. Samas oli baastase eelmisest aastast küllaltki kõrge ning eelmiste aastate taustal on ka antud kasv võrdlemisi kõrge. Kasvu vedasid majatarbed, kuid nõrkusega paistsid silma garderoobikaubad. Järgnevatel kuudel on oodata senise trendi jätkumist ning jaemüügi kasv jääb viie kuni seitsme protsendi vahele.

2015. aasta aprillis ulatus jaemüük Statistikaameti andmetel 425 miljoni euroni, kasvades aastaga kuus protsenti. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 492 miljonit eurot, suurenedes jooksevhindades aastaga 1,3 protsenti. Püsivhindades toimus kaheprotsendiline kasv.

Kuigi jaemüük kasvab kiires tempos, oleks potentsiaali veelgi enamaks. Näiteks tarbimislaenude arv on võrreldes 2008. aastaga langenud enam kui kaks korda ning nende jääk peaaegu kolmandiku võrra. Kuigi inimesed tarbivad julgelt, ei tehta seda laenurahaga. Seejuures on kodumajapidamiste hoiuste jääk näidanud kuust kuusse stabiilset kasvu, mistõttu võib eeldada, et mitmetes tuludetsiilides on tarbimise suurendamiseks veel küllalt reserve.

Suurematest segmentidest kiirenes majatarvete müük, kus mahud suurenesid aastaga seitsme protsendi võrra. Samas tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüügi mahud jäid aasta varasemaga võrreldes kahe protsendi võrra madalamaks. Jätkuvalt näitab kiiret kasvu jaemüük posti või interneti teel, kus mahud suurenesid aastaga 48 protsenti. Online-kaubamajad tagavad suurema kaubavaliku, antud teenusesse usalduse kasvades kasvavad ka mahud. Seetõttu võib eeldada, et internetis ostlemine jääb ka tulevikus kohalikele jaekaupmeestele järjest tugevnevat konkurentsi pakkuma.

Sõidukikaubanduses oli aprill küllaltki loid kuu, müügimahud jäid aasta varasemaga võrreldes samaks. Seejuures autode ja nende varuosade müük vähenes aastaga kaks protsenti. Püsiv kasv jätkus kütusemüügi segmendis, kus mahud suurenesid püsivhindades viis protsenti. Siin andis ilmselt tõuke asjaolu, et kütus oli aprillis aasta varasemast 11 protsenti odavam.

Hoolimata asjaolust, et müügimahud näitavad küllaltki kiiret kasvutempot, tuleb tuleviku suhtes ettevaatlikum olla. Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt koostatavad kaubandus- ja tarbijabaromeetrid olid aprillis mullusest nõrgemad. Seega on tarbija ettevaatlikumaks muutunud. Lisaks hakkab ammenduma üks tarbimise kasvu põhjustest ehk tööpuudus on langenud EL-i ühele madalaimale tasemele, mistõttu ei ole kiiret hõive kasvu lähitulevikus näha. Seega saavad sisekaubanduse kasvu toetada jätkuv palgakasv või elavam laenamine. Kuigi hetkeseis on praegu hea, võivad järgnevate kuude kasvud jääda aasta alguse omadele alla.

Kas soovid värsket kinnisvarainfot meilile?

Sisesta e-posti aadress ja ole kursis kinnisvaraturu liikumistega!

Kinnisvarakoolis järgmisena:

13.-16.01.2025 Kinnisvara ABC