Statistikaameti andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2024. aasta septembris 839 miljonit eurot. Võrreldes eelmise aasta sama ajaga vähenes müügimaht 4%.
Statistikaameti analüütiku Johanna Linda Pihlaku sõnul mõjutasid septembris jaekaubandusettevõtete müügimahu vähenemist enim tööstuskaupade kauplused, kus maht vähenes aastaga 6%. „Tööstuskaupadest kõige rohkem ehk 10% vähenes müügimaht nii muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude, mänguasjade ja muuga kui ka majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes,“ täpsustas Pihlak.
Müügimaht kahanes veel 9% tekstiilitoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes ning 3% muudes spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus tööstuskaubad (kaubamajad). Müügimaht suurenes 5% posti või interneti teel kaupu müüvates kauplustes, 3% apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes ning 1% kasutatud asjade kauplustes ja väljaspool kauplusi ehk kioskites, turgudel ning otsemüügil.
Toidukaupade kaupluste müügimaht vähenes eelmise aasta sama kuuga võrreldes 4%. Mootorikütuse jaemüügiga tegelevate ettevõtete müügimaht pöördus septembris kasvule ning suurenes eelmise aasta sama ajaga võrreldes 3%. „Nende ettevõtete müügimahu suurenemisele avaldas mõju mootorikütuste hindade odavnemine,“ selgitas Pihlak.
Augustiga võrreldes vähenes jaekaubandusettevõtete müügimaht septembris 5%. Sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal kahanes maht eelmise kuuga võrreldes 1%.
Selle aasta esimese üheksa kuuga kahanes jaekaubandusettevõtete müügimaht eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 4%.
Müügitulu mahuindeks – indeks, mis iseloomustab kaupade müügi mahu muutust püsivhindades võrreldes mingi eelmise perioodi müügiga. Indeksi arvutamisel on kasutatud kaupade hinnaindekseid.
Statistika aluseks on maksu- ja tolliameti käibedeklaratsiooni andmed. Statistikatööd „Kaubandusettevõtete kuu majandusnäitajad“ teeb statistikaamet majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel, et saada aru, kuidas läheb Eesti majandusel.