Tarbimiskorv kallines augustis eelmise aasta sama ajaga võrreldes 2,4 protsendi võrra. Kõige suurema panuse andis hinnatõusu toit. Toiduainete hindu kergitasid köögiviljad, mis kallinesid eelmise aasta põuase suve tõttu. Kuna selleaastane saagikus on oluliselt parem, peaks toiduainete hinnatõus tänavuse saagi valmimisel pidurduma.
Alkohoolsed joogid odavnesid aastaga 6 protsendi võrra. Varude ja tugeva nõudluse tõttu oli alkoholi lõpphinna langus väiksem, kui maksumuudatus seda võimaldanuks. Lisaks alkoholile odavnesid sideteenused. Üürikorterite turul ületab nõudlus endiselt pakkumist. Uue hooaja algul kallines üür kuuga 6 protsendi võrra. Mootorikütuste hind ulatus aastataguse taseme lähedale. Toornafta hind odavnes eurodes aastaga 16 protsenti. Tänu nõrgale väliskeskkonnale on Swedbanki nafta hinna prognoos võrdlemisi tagasihoidlik. Järgmise aasta nafta hind peaks meie prognoosi järgi jääma 50 USA dollari juurde barreli kohta.
Aasta kokkuvõttes peaks hinnatõus Eestis ulatuma 2,4 protsendini. Hinnatõus aeglustub eelmise aasta 3,4 protsendiga võrreldes tänu energia hinnatõusu pidurdumisele ja alkoholi aktsiisimaksude alandamisele.
Tööturg ei ilmuta veel rahunemise märke
Täitmata ametikohtade arv oli teises kvartalis endiselt kõrge – 11 000 vaba kohta. Vabade ametikohtade järgi paistab tööjõu nappus kõige suurem IT ja avaliku halduse vallas. Kui IT-s saab inimesi värvata ka teistest riikidest, siis avalikus sektoris piirab välismaalaste palkamist sageli eesti keele oskuse nõue. Tööjõu voolavus on endiselt kõrge. Statistikaameti andmetel lahkus töötaja algatusel teises kvartalis töölt 8 protsenti hõivatutest.
Tööjõupuudus surub tagant palgakasvu, mis omakorda tõstab kaupade ja teenuste hinda seal, kus tööjõu osakaal tootmiskuludes on suurem ja kus nõudlus võimaldab lõpphinda tõsta. Kuigi palgaralli ei ole üldist hinnataset liiga palju kergitanud, on tööjõukulude kiiret kasvu märgata meelelahutuse ja vaba ajaga seotud teenuste hindades, kus hinnatõus on keskmisest umbes kaks korda kiirem.
Kiire palgakasv ja mõõdukas hinnatõus soosivad tarbimist
Jaemüügi maht kasvas esimese seitsme kuu jooksul 5 protsendi võrra. Hoolimata kaubanduspindade lisandumisest ja internetikaubanduse levikust on kaubanduslik juurdehindlus ja kaubavarude müügiaeg esimesel poolaastal olnud eelmise aasta taseme lähedal.