Tallinna büroopindade turuülevaade tõstab esile stabiilse hinnatrendi ja suundumuse turuosaliste professionaalsuse poole, kusjuures rendileandjad on suurte pindade väljarentimise nimel valmis paindlikkusele.
Tallinna büroopindade turul domineerivad kontoriotsijatena juba tegutsevad ettevõtted.
Büroopinna vahetamise peamine põhjus on hinna, asukoha või suuruse tõttu ebasobivaks muutunud olemasolev kontoripind. Nõudluse oluline grupp on välismaised ettevõtted, kes kasutavad ära siinset odavamat, kuid kvalifitseeritud tööjõudu (näiteks hotellide või laevafirmade call-center”id). Kolmas oluline büroopindadel liikujate grupp on kohalikud suurfirmad ja riigiasutused. Kõige rohkem nõutakse kontoreid suurusega 100-250 m². Kontoripindade pakkumine vastab nõudlusele suhteliselt hästi. Kontori asukoha juures on oluline otsustav tähtsus asukohast tekitatud sünergial. Kindlasti peavad lahendatud olema parkimisprobleemid.
Büroopindade ostu-müügiturg ei ole aktiivne.
Büroopinna ostmise kasuks otsustavad ennast tõestanud ettevõtted, kel puudub ambitsioon laienemiseks – notarid, hambaarstid, advokaadid.
Suurim büroopindade pakkumine on kesklinna piirkonnas ja kesklinnast väljuvate maanteede ääres. Neist piirkondadest võib leida kõigi suurustega büroopindu.
Olulise turutrendina tuleb märkida suuremat valikuvõimaluse teket rendipindade hulgas. Jätkuv on suundumust kontoripinna üha efektiivsemale kasutamisele. Väga olulist mõju avaldab kinnisvaraturule omavalitsuste tegevus planeeringute ja oluliste transporditeede (näiteks Tartu maantee läbimurre) kiire ehitamine.
Kinnisvara väljarentimine on rendileandja jaoks aastate jooksul muutunud kallimaks.
Rendilevõtja leidmiseks tuleb olla paindlik ja paindlikkus (näiteks vaheseinte ehitamine või lammutamine) on omakorda kulukas.
Võib eeldada, et büroopindade turu areng kulgeb ka edaspidi rahulikult. Ühelt poolt suureneb mõõdukalt nõudlus kontoripindade järele, teisalt muutub ka pakkumine hoogsamaks. Bürooturu rahulik areng hoiab ka hinnad enam-vähem praegustes piirides.
Artikkel on avaldatud 13.05.2002 väljaandes Äripäev –