Tallinna linnavalitsus võttis kolmapäeval vastu Rail Balticu Ülemiste reisiterminali ja seda ümbritseva ala detailplaneeringu.
Abilinnapea Madle Lippuse sõnul seisneb ühisterminali planeeringu tähtsus linna jaoks lisaks olulise sõlmpunkti loomisele ja piirkonna linnaruumi terviklikumas mõtestamises. “Ühisterminali planeeringu tähtsus on palju laiem kui vaid terminalihoone kavandamine. Planeeringuga pööratakse olulist tähelepanu kvaliteetse avaliku ruumi loomisele, mis on aluseks terminali ala ühendamiseks lennujaamaga ning tulevikus loodetavasti ka kesklinnaga,“ ütles Lippus. “Ülemiste terminalist saab mitmekülgne ja terviklik transpordikeskus, mis on väga oluline Tallinna kestlikuks arenguks. Tegu on nii suure mõjuga objektiga, mida on vaja põhjalikult avalike arutelude käigus läbi kaaluda. Detailplaneeringu kehtestamiseni loodame jõuda tänavu augustis, et edasiliikumine Rail Balticu projektiga toimuks vastavalt ajakavale.”
Detailplaneeringu ala hõlmab kokku 11,47 hektarit Lasnamäe Ülemiste asumis. Planeeringuga on kavas lubada rekonstrueerida ja rajada raudteeinfrastruktuuri ning ehitada Peterburi tee äärde Ülemiste reisiterminalihoone, bussijaamahoone ja ärihoone. Planeeringuga on kavas muuta trammitee asukohta, millega tagatakse parem ja mugavam ühendus teiste transpordiliikidega. Samuti luuakse mitu linnaväljakut ning mugavaid ja turvalisi liikumisteid jalakäijatele ja ratturitele.
Kava kohaselt hakkaks ühisterminal teenindama nii Ülemiste jaamast alguse saavaid kui ka jaama läbivaid rongiliine rööpmelaiustel 1435 ja 1520 millimeetrit, samuti bussiliiklust. Uue terminalihoone juurde peaks kuuluma kolm perrooni, mis on ligipääsetavad nii terminalist kui ka otse raudteealuselt linnaväljakult. Detailplaneeringuga nähakse ette terminali ühendamine linnaruumiga mitme tee ja trammitee kaudu.
Lahenduse aluseks on 2019. aastal toimunud ideekonkurss Ülemiste reisiterminali hoone arhitektuurse lahenduse saamiseks, mille võitis Zaha Hadid Architectsi ja ESPLAN OÜ ühistöö. Planeeringuga on kavas integreerida äripindu, avalikke teenuseid ja arhitektuurilisi lahendusi. Kavandatav avatud ja dünaamiline keskkond lähtub inimeste liikumistrajektooridest ning lubab ruumi ohtralt valgust. Lahenduse alus on lihtne ja mõistetav liikumistee ja reisijate sujuv visuaalne juhendamine.
Pärast 2019. aasta ideekonkurssi alustati uue lahenduse alusel detailplaneeringu koostamist märtsis 2020, eskiislahenduse avalik väljapanek ja arutelu toimusid novembris 2020. Linnaosavalitsus viis läbi kaks kohtumist kohalike elanikega, kus selgitati ka trammitee ümbertõstmise vajadust ja tutvustati linnaruumilist muudatust korterelamutest lõuna poole jääval alal. Linn jätkab koostööd nii projekti koostajaga, ametite vahel kui ka riigi Terviseametiga, et kasutusele võtta müra leevendavad meetmed, millega tuleb arvestada ka Peterburi tee rekonstrueerimisprojekti koostamisel.
Detailplaneeringu avalik väljapanek on kavandatud tänavu mai esimesse poolde. Juuni keskel on kavandatud planeeringu avaliku arutelu, mis kaasaks otseselt puudutatud kohalikke inimesi. Detailplaneeringu kehtestamine on kavandatud tänavu augustisse.