Ülisuur nõudlus uute korterite järele on turusituatsiooni muutnud selliseks, et kui välireklaamid ja kuulutused üles jõuavad, on suur osa kortereid juba müüdud.
Pindi Kinnisvara juhatuse esimees Kalev Roosiväli ütles, et uute korterite broneerimine ja ost käib tormakalt, ehkki tänavu lisandub turule 2800-3000 uut korterit.
“Juba vundamendi ehitamise ajal on pool korteritest ära müüdud ja tänavu esimesel poolaastal tuleb müügitulemus sama hea,” ütles Roosiväli. Tema sõnul ei tekita Eesti korteribroneerijad ka kunstlikku nõudlust nagu näiteks Riias, kus vahendusfirmad paberil olevad korterid ära broneerivad, lootes need vaheltkasuga edasi müüa.
ASi FKSM kinnisvaraosakonna müügijuht Tõnu Toompark kinnitab, et parimad korterid uutes majades haaratakse lennult isegi enne, kui need arendaja kodulehele või mõnda kinnisvaraportaali jõuavad. “Ajalehereklaamidesse jõuavad pikema müügiperioodiga projektid,” tõdeb ta.
Tema sõnul ilmestab uute soodsa hinnaga korterite turgu iseloomulikult näide, kus FKSMi arendatavates kahes korterelamus Valge 18g ja 18h broneeriti ilma olulise reklaamita kolme nädalaga 53st korterist 50.
Praegune turusituatsioon soosib eelkõige müüjaid, arendajaid ning vahendajaid. Kaanon Kinnisvara tegevjuht Härmo Haljaste sõnab, et kinnisvaraturg on Eestis aktiivses tõusufaasis, kus ostjaid on turul rohkem kui müüjaid. Seetõttu ei ole müügikorraldajatel vaja klientide pärast eriti pingutada.
“Olukord võib meenutada natukene nõukogudeaegset restorani, kus sissesaamise otsustas uksehoidja,” sõnab Haljaste. Tõusufaas ei kesta aga lõpmatuseni ja siis jäävad pinnale professionaalset müüki ja head klienditeenindust viljelevad firmad, arvab ta.
Uute korterite ostubuumi on analüütikute hinnangul põhjustanud eelkõige elatustaseme paranemine, rekordmadalad intressimäärad ning ELiga liitumisega kaasnev võimalik hinnatõus.
Uus Maa analüütiku Ain Kivisaare sõnul võib möödunud aastal ligi 2000 korterini paisunud uusehitusmahust rääkida juba kui iseseisvast kinnisvarasektorist.
“Kuigi alternatiivse variandina on ostjatel alati võimalus valida eluase vanema korterifondi hulgast, on paljudele ostjatele tegemist põhimõttelise otsusega liikuda uuele kvaliteeditasemele, mida saavad pakkuda vaid uuselamud,” sõnab ta.
Kivisaare sõnul ületavad vanade korterite hinnad kohati juba uuselamute hindu, mis on oluliseks põhjuseks praegusele buumile.
Maaklerile tuleks esitada väga konkreetne soov
Praegusel uute korterite turul, kus nõudlus ületab oluliselt pakkumist, tuleks kliendil olla ise aktiivne ning oma soove väga selgelt väljendada.
Kaanon Kinnisvara tegevjuhi Härmo Haljaste sõnul oleks maaklerite andmebaasides olevatest sadadest klientidest eristumiseks mõistlik sõlmida vahendusfirmaga maaklerileping sobiliku elamispinna leidmiseks.
Eri Kinnisvara eluruumide müügijuht Mart Saa ei ole nõus väitega, et uute projektide ootel kliente on nii palju, et maakler neid unustaks, kui teab, et mõni uus arendus on peagi olemas. Tema sõnul on probleem selles, et väga umbkaudse sooviga kliendid kipuvad maaklerite ostusoovijate nimekirjades nihkuma viimaste hulka. “Suure töömahu juures eelistatakse konkreetseid kliente, kes juba omavad infot pankadest oma finantseerimisvõimaluste kohta ja on ka enda jaoks selgeks teinud linnaosa, kus soovitakse elada,” sõnab ta.
Kui kliendil on olemas otsus, kuhu linnaossa soovitakse uut elamist ja millisesse hinnaklassi see peaks mahtuma, siis tasub kindlasti jätta oma soov maha kinnivarafirmadesse ja nendele arendajatele, kelledel olemas omad müügiosakonnad, soovitab Saa.
Portaalidel tasub iga päev silm peal hoida
Kuna uute korterite turg areneb väga kiiresti, siis tasub kinnisvaraportaalidel ning arendajate kodulehtedel toimuvat pidevalt jälgida.
Praktika näitab, et väga tõsise huviga korteriostjad sirvivad iganädalaselt – kui mitte igapäevaselt – kinnisvaraarendajate kodulehti ja kinnisvaraportaale, lootes sealt leida projekti, mida lehel veel eelmisel päeval ei olnud, sõnab FKSMi kinnisvaraosakonna müügijuht Tõnu Toompark.
Uute projektide erilehed on loonud ka kinnisvaraportaalid. Toompargi sõnul on näiteks FKSMi kodulehte külastades võimalik registreeruda meililisti, kus antakse esmane info enne objekti laiale avalikkusele reklaamimist. “Meililist on lihtne ja odav operatiivne infokanal nii klientide kui kinnisvaraarendaja jaoks,” sõnab Toompark. “Valge 18 kavandatava kolmanda korterelamu müügiga alustamise järel oleme prognoosinud, et pakkumisele tulevast 25st korterist leiame klientide meililisti kasutades broneeringud 80 protsendile,” prognoosib ta.
Parimad pakkumised saab aktiivne kinnisvaraotsija
– jälgi kinnisvaraportaale
– jälgi arendajate ning vahendajate kodulehekülgi
– liitu arendajate meililistidega
– sõlmi maakleritega ostuesinduslepingud
– jälgi kehtestatavaid detailplaneeringuid
Allikas: Äripäev
Artikli autor on Enn Tosso. Artikkel on avaldatud 15.03.2004 väljaandes Äripäev –