Üleüldine tarbija kindlustunne – nähtamatu jõud ärikinnisvara turul
Ärikinnisvara turgu vaadates kiputakse keskenduma intressimääradele, majanduskasvule või tööpuudusele. Oluliselt vähem räägitakse aga ühest pehmest, ent väga mõjukast tegurist – tarbija kindlustundest. Ometigi määrab just see, kui julged on ettevõtted investeerima, laienema ja uusi äripindu üürima või ostma.
Kindel tarbija = kindel üürnik
Ei ole uudis kui lõpptarbija tunneb end majanduses kindlalt, ostetakse rohkem kaupu ja teenuseid. Selle tulemusel suureneb ettevõtete käive ning vajadus uute pindade järele – olgu see siis suurem kaubanduspind, lisaladu ja/või uus esindusbüroo. Näen seda igapäevaselt: jaekaubanduse üürnike aktiivsus liigub otseselt käsikäes tarbijate meeleoludega. Kui tarbija hoiab kukrut kinni, lükatakse ka uute pindade võtmine edasi.
Tarbija pelg = otsustamatus ärikinnisvaras
Kui tarbijate kindlustunne langeb, tõmbuvad konservatiivseks ka ettevõtjad. Üüripakkumistele laekub vähem päringuid, müügitehingud venivad või tühistatakse. Büroopinnaga seotud otsused lükatakse edasi, laopindade vajaduste kasvu prognoositakse ettevaatlikumalt ja väikeinvestorid jäävad ootele. Maakleritöös näed seda kohe – tempo raugeb ja klientide huvi muutub valivamaks, ka rahaliselt.
Arendajad jälgivad meeleolusid teravalt
Arendajad ei vaata ainult ehitushinda ja prognoositavat tootlust, vaid jälgivad väga tähelepanelikult tarbija üldist hoiakut. Kui tarbija ei tarbi, siis ei laiene ka üürnikud. Kui üürnikud ei laiene, jäävad pinnad tühjaks. Kui pinnad jäävad tühjaks, siis jääb projekt riiulisse. Nii lihtne see tsükkel tegelikult ongi.
Oma töös jälgin meeleolusid tihti rohkem kui majandusnäitajaid
Tarbija kindlustunne on küll numbriliselt mõõdetav, aga minu jaoks väljendub see ka klientide küsimustes, kõnede sageduses ja otsustuskiiruses. Kui kliendid helistavad rohkem, esitavad konkreetseid küsimusi ja liiguvad tempokalt edasi, on turg elus. Kui valitseb passiivsus, siis on selge: midagi on muutunud ka tarbijate ootustes ja tunnetuses.
Mida toob lähitulevik?
Tarbija kindlustunde madalseis ei jää püsima. Ajalooliselt on see alati tsükliline – pärast langust tuleb taastumine. Küsimus on ainult ajastuses. 2025. aasta esimeses pooles võib turg jääda veel ettevaatlikuks, kuid kui üldine inflatsioonisurve väheneb ja intressimäärad stabiliseeruvad, julgevad ettevõtted taas investeerida ja laieneda. Tsiteerides Viljar Arakat “Midagi ei juhtu taas üleöö, kuid oleme teiega, head lugejad, trendimurdumise hetkel.”
Soovitused üürnikele:
- Kasutage vaikset aega ära läbirääkimisteks. Praegu on turul rohkem paindlikkust – nii hinnas kui tingimustes. Omanikud on valmis kuulama. Pikema tähtajaga üürilepingute puhul saab küsida rendivabu perioode või investeeringuid üüripinna kohandamiseks.
- Vaadake üle enda pindade efektiivsus. Kui tarbimine on ajutiselt langenud, tasub hinnata, kas kõik pinnad on maksimaalselt kasutuses või saab midagi konsolideerida või allüürile anda.
- Kaaluge lühiajalisemaid üürilepinguid. Ebaselges turuolukorras on tihti mõistlik sõlmida paindlikumaid lepinguid, mis võimaldavad kiiremini reageerida nõudluse muutustele.
Soovitused investoritele:
- Hea aeg positsiooni võtmiseks. Kui tarbija kindlustunne on madal ja tehinguaktiivsus tagasihoidlik, on võimalik soetada varasid soodsamalt. Just nüüd on aeg kaardistada motiveeritud müüjad ja pidada läbirääkimisi.
- Fookus stabiilsetel üürnikel. Vali varad, kus üürnik on tugeva bilansiga ettevõte, kelle teenus või kaup ei sõltu hooajalistest meeleoludest (nt logistika, terviseteenused, riigiga seotud üürnikud).
- Ole kannatlik. Järgmises tsüklis on võitjad need, kes tegutsevad praegu. Aeglane periood ei tähenda, et võimalusi pole – need on lihtsalt sügavamal peidus ja vajavad rohkem tööd.
Kuigi tarbija kindlustunne ei hüppa üleöö tagasi, on õhus tunda muutust: telefonid helisevad tihemini, huvilised küsivad täpsemalt, otsused sünnivad kiiremini. Just sellised meeleolud annavad märku, et jää on hakanud liikuma. Nüüd on aeg olla ärkvel ja valmis – sest need, kes täna tegutsevad, ei jää homme vaatama teiste selgasid, vaid on ise ees, suunamas uut kasvu.